Artistid

cancel

Aivar Arak, Martin Arak, Kalle Vassila “Kolme küla kandle kõla”

Eesti

Saage tuttavaks, need kolm meest on Eestis ühed kõige ehtsamad väljasuremisohus olevad külapillimehed, kes pärast oma põhitööd astuvad rakkus kätega nädalavahetuseti juba pea poole sajandi vältel iga ilmaga ja suure rõõmuga üles erinevatel juubelitel ja tähtpäevadel. Peaasjalikult musitseeritakse neile päris fännidele, keda on pidu-peolt üha juurde tekkinud. Ei ole saladus, et neil puudub Spotify, TikTok ja muud kaasaegsed turunduskanalid, mille abil end paremini virtuaalmaailmas nähtavaks ja müüdavaks teha, kuid ometi on nad õnnelikud, et saavad üles astuda just folgi neljapäeval. Miks? Järgnev nädalavahetus on juba harjumuspäraselt broneeritud! Teie ees on talupojaliku mõtlemislaadiga nooditundmatud härrad, kes mängivad teile Osvald Rossmanni ülivõimsatel rahvakanneldel aegumatuid pillilugusid. Eelpool nimetatud pillimeister on tõenäoliselt Eesti kannelde üks Stradivariustest!

Kalle Vassila – rahvakannel, laul
Marin Arak – rahvakannel, laul
Aivar Arak – rahvakannel, mõmin

cancel

Alika ja Arno “Juurte radadel”

Eesti

Alika Milova on viimastel aastatel Eesti tipplauljate kõrvale võrdsena tõusnud noor artist, kes on publikule tuttav eeskätt popmuusika ning Eurovisioni kontekstis. Viljandi pärimusmuusika festivali laval saab kuulda Alika esituses rahvalaule, mis on talle isiklikult kõige olulisemad. Alika lavapartneriks on eesti laulja ning multitalent Arno Tamm, kes on folgisõpradele tuttav ansamblitest Tintura ja Paabel. Mõlemad artistid süvenevad kava raames oma esivanemate ja kodukandi pärimusse ning esitavad sealset repertuaari, mis puudutab nende endi ja kuulajate südant. Arno juhtimisel saadab palasid uue põlvkonna noortest folkmuusikutest koosnev ansambel, kuhu kuuluvad Duo Mann ja Juulast tuttavad viiulimängijad Juuli Kõrre ja Maria Mänd ning lisaks lõõtspillidel Mihkel Sildoja. Üheskoos antakse kahtlemata põnev kontsert, kus läbi pärimusmuusika avalduvad nii Alikas kui Arnos seninägemata küljed.

cancel

Cätlin ja Marko Mägi koos Finlay MacDonaldi ja Ali Huttoniga

Eesti/Šotimaa
Kaks duot ehk duod ruudus esitavad eesti ja šoti pärimusmuusikat!

Eesti ja šoti muusika ning eesti ja šoti muusikud, Cätlin ja Marko ning Finlay ja Ali, kohtuvad juba teist korda sellises koosseisus, et jagada muusikat nii üksteisele kui ka publikule. Esimene ülesastumine toimus Edinburgh International Festivalil 2024. aasta suvel, kus koosolemine ja koos musitseerimine suurt rõõmu pakkus. Seda rõõmsat, siirast ja vahetut olemist on soov edasi anda ka Viljandi pärimusmuusika festivali publikule.
Nii Cätlin ja Marko kui ka Finlay ja Ali on oma duo koosseisudes pikalt kokku mänginud. Võiks öelda, et kokku said kaks vana head duot, mis moodustavad energilise, stiili- ja rahvusepiire ületava kvarteti.

Duo Cätlin & Marko Mägi on peamiselt eesti pärimusmuusikat mängiv koosseis, mille esituses saab omalaadse sulamina kuulda sadu aastaid vanu arhailisi torupilli- ja parmupillilugusid koos kaasaegsete improvisatsioonidega saksofonidel.

Finlay MacDonald on tuntud kui üks Šotimaa juhtivaid torupillimängijaid, kes seob traditsiooni kaasaegse lähenemisega, luues ainulaadset muusikat. Teda toetab Ali Hutton, mitmekülgne multiinstrumentalist, kes valdab meisterlikult kitarri, vilesid ja torupilli, tuues esitusse energiat ja mitmekesisust.

Cätlin Mägi - torupill, parmupill, viled
Marko Mägi - saksofonid
Finlay MacDonald - Šoti torupillid, viled
Ali Hutton - kitarr
cancel

Cätlin Mägi ja TÜ VKA, EMTA, MUBA ja Heino Elleri Muusikakooli õpetajad ja õpilased "Oma lugu otsides"

Eesti
Mis on minu lugu? Kas see on vana rahvalaulu salm, mis on kusagilt meelde jäänud, või hoopis sünnipäeval akordioni saatel lauldud viis?

„Oma lugu otsides“ on audiovisuaalne kontsert, mis kutsub avastama, kuidas pärimusmuusika elab igas inimeses, ja kuidas igaüks saab leida oma seose selle muusikaga.

Cätlin Mägi on kokku kutsunud eri põlvkondade muusikud, et ühiselt mängida, otsida ja küsida: kuidas sünnib meie pärimusmuusika täna? Laval ja ekraanil kohtuvad TÜ VKA, EMTA, MUBA ja Heino Elleri Muusikakooli ansamblid ning üllatuskülalised. Kontsert toob kokku traditsiooni ja uued tõlgendused, akadeemilise teadmise ja isikliku pärimuse – tulemuseks on mitmekihiline ja kaasahaarav muusikaelamus.

Kui pärimusmuusika on elav ja isiklik, siis kus on sinu lugu?
Tule kuula, vaata ja otsi koos meiega!

Heino Elleri Muusikakooli õpilased Sänni Noormetsa juhendamisel:
Sänni Noormets - viiul, hiiu kannel
Susi Eerin Heinlo - viiul
Pauliine Kaare - viiul
Andro Ojakäär - akordion
Georg Raimond Õunap - kitarr

Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia tudengid Karoliina Kreintaali juhendamisel:
Karoliina Kreintaal - viiul, laul
Marion Selgal - laul
Monika Väliste - flööt
Eva Eensaar-Tootsen - laul
Katariin Raska - parmupill

TÜ Viljandi kultuuriakadeemia tudengid Villu Talsi juhendamisel:
Cätlin Mägi - parmupill
Villu Talsi - kitarr, mandoliin, laul
Helery Kõrvemaa - torupill
Simone Minn - vioola
Villem Suits - klahvpillid
Marta Helena Hansing - viiul

Tallinna Muusika- ja Balletikooli õpilased Susanna Mõtsmehe juhendamisel:
Susanna-Viktoria Mõtsmees - flööt, torupill
Mart Adermann - kitarr
Marta Kiho - viiul
Karmen-Johanna Kärmas - viiul
Liidia Baranyai - kromaatiline kannel

cancel

Curly Strings

Eesti

Curly Strings on akustiline neljast liikmest koosnev ansambel, mis ammutab inspiratsiooni osalejate isiklikust pärimusest praeguses Eesti kultuuriruumis. Nende originaalloomingu peamisteks alustaladeks on intensiivne ja mänguline musitseerimine, meeldejäävalt ilusad meloodiad ja siiras esitus. Ansambli tõus sabatähena Eesti muusikataevasse 2013. aastal oli omamoodi fenomen, tänu millele jõudis bändi looming paljude eestlaste südametesse, kuhu ta on jäänud tänapäevani.

Eeva Talsi – viiul, laul
Villu Talsi – mandoliin, laul
Peeter Priks – kitarr, laul
Taavet Niller – kontrabass, laul

cancel

Duo Ruut

Eesti
Duo Ruudu ainulaadne kõla ühendab ühe Eesti kandle ja kaks erilist häält.
Ammutades inspiratsiooni esivanemate pärimusest, põimivad nad oma muusikas erinevate kultuuride uskumusi ning kaasaegset ja liigutavat omaoomingut. Kuna Duo Ruut komponeerib ühel instrumendil, on nende muusika olemuselt minimalistlik, ent uusi ja erutavaid ideid tihedalt täis. Üks pill annab Ann-Lisett Rebase ja Katariina Kivi käes välja lausa “bändi mõõtu kõla”, nagu ütles muusikajakiri muusikaajakiri MOJO. Lisades Songlines’i sõnadega: “pilli saadavad õhulised hääled, mis tõmbavad su õrnalt kaasa nende maailma. Mõnikord võib kõige lihtsam ja minimalistlikum muusika mõjuda kõige võimsamalt.”

Lühikese tegutsemisaja jooksul on Eesti põhjarannikult pärit Duo Ruut jõudnud tuuritada mööda maailma enam kui kahekümnes riigis, sealhulgas paljudel mainekatel festivalidel ja erinevates kontserdipaikades, nagu ESNS, Womex, Celtic Connections, Trans Musicales, PIN, TMW, MENT, Pohoda Festival, Stimmen Festival, Elbphilharmonie jne. Nende tegemisi on kajastanud mainekad väljaanded üle maailma, sealhulgas KEXP, BBC, MOJO, The Guardian, Songlines, The Arts Desk, Louder Than War, FIP Radio, RFI, Culturebox TV France jne.

Peagi avaldab Duo Ruut oma teise täispika albumi “Ilmateade”, mis räägib lugusid erinevatest aegadest, erinevatest inimestest ja ennekõike erinevast ilmast. Kasutades lalusõnadena eesti pärimuslikke tekste, annab nende värske looming tunnistust sellest, et ilm ei ole vaid aknatagune passiivne taustaelement, vaid pidevalt muutuv tegelane, kellel on meie üle rohkem võimu, kui me oma kiires igapäevaelus teadvustame.
cancel

Džambo Aguševi Orchestra

Põhja-Makedoonia/roma

Džambo Agušev juhib kogu Balkani kõige vingemat puhkpilliorkestrit, mis annab oma 21. sajandi brass fusion muusikaga Balkani muusikale uue näo. Džambo Aguševi Orchestra on ainus mitte-serbia kollektiiv, mis on kunagi võitnud Guča, Serbia kuulsaima puhkpilliorkestrite festivali auhinna. Viimase kümne aasta jooksul on orkester esinenud paljudel maailma tuntuimatel festivalidel ja andnud menukaid kontserte Rootsis, Saksamaal, Suurbritannias, Colombias, Ungaris, USAs, Itaalias, Rumeenias, Poolas, Tšehhis, Šveitsis, Albaanias, Serbias, Horvaatias, Sloveenias, Hispaanias, Slovakkias, Austrias, Norras, Türgis, Kreekas, Mehhikos ja mujal. Džambo Aguševi Orchestra muusika on elujõuline, pöörane, lõbus ja uuenduslik: Songlines’i ajakiri on neid nimetanud üheks maailma põnevamaks koosseisuks. Nende album “Brasses For The Masses” võeti kriitikute poolt kõikjal väga hästi vastu ja see sai ka Saksa Critics Pool Awardi auhinna. Orkestriga koos on mänginud paljud tunnustatud muusikud, muuhulgas Husnu Senlendirici, Dubioza Kolektiv, Jovan Pavlović, Fanfare Ciocarlia, Olcay Bayir, Serhan Cagri, Mamak Khadem, Natsha Atlas ja teised.


Džambo Agušev - trompet, laul
Kočo Agušev - trompet
Sunaj Mustafov - trompet
Kjerem Jusinov - trompet
Ali Zekirov - tenorsarv
Džafer Fazliov - tenorsarv
Mustafa Zejnelov - tenorsarv
Shukri Djevatov - helikon
Orfej Chakalovski - suur trumm, laul
Redjep Nedjatov - trummid

cancel

Eesti ETNO

Eesti ETNO 2025 on rahvusvaheline muusikakollektiiv, mille moodustavad ligi 50 muusikut maailma eri otstest. Kollektiiv saab kokku igal suvel uute mängijatega, mistõttu on see alati värske, ootamatu ja erinäoline. Niisama mitmekesine on ka kollektiivi repertuaar – traditsioonilised pillilood ja laulud eri rahvastelt ja piirkondadest, mida õpitakse üksteiselt enne Viljandi pärimusmuusika festivali toimuvas üheksapäevases muusikalaagris. 
cancel

EHALE

Eesti

EHALE on 2022. aastal kokku tulnud ansambel, kelle kirg on pärimusmuusika.
Nende repertuaar ulatub kaugemale Eesti pärimusmuusikast ja omaloomingust, hõlmates ka viise maailmamuusikast. Ammutades inspiratsiooni vanadest arhiivisalvestistest, püüab EHALE säilitada oma esivanemate muusikat, piiramata end ühegi konkreetse stiiliga. Traditsiooniline tantsumuusika segatakse uute ideede ja omapärase tunnetusega, vana mängitakse uues võtmes.

EHALE muusika toob kokku lood Eesti eri otstest ning kaugemaltki. Kolme keelpilli ja klarneti kohtumisel sulatakse kokku tervikuks, mis kõditab närve ja kõrvu. Nende muusika võib olla kui sõõm värsket õhku või siis hoopis meenutada hubast õhtut kamina ees. Seetõttu sobib koosseis esinema nii õdusale aiapeole sõprade seltsis kui ka suurele festivalilavale.

EHALE on olnud mitu aastat Viljandi pärimusmuusika festivali põhiprogrammis, esinenud Tallinn Music Week’il ning andnud kontserte üle Eesti. Veel on nad üles astunud festivalidel Leedus, Soomes ja Saudi Araabias.

Aet Kubits - klarnet, laul
Mathias Lantin - kitarr, laul
Hellika Otsar - viiul, laul
Aneta Ponetajev - viiul, laul

cancel

Elizabeth Davidson-Blythe & Daniel Quayle 

Mani saar

Põimides Mani saare rikkalikku pärimust süntpopi ja eurofolgi eriilmeliste helidega,
on Elizabeth Davidson-Blythe ja Daniel Quayle loonud ühtaegu dramaatilise ja kütkestava helikeele. Alates debüütalbumi “The Coast Road” ilmumisest on duo oma meeldejääva muusikaga lummanud publikut festivalidel üle maailma ning korjanud oma rännakutel üles ka uusi mõjutusi.

Nende värske lähenemine Mani saare ainulaadsele pärimusmuusikale võlub kuulajaid, olgu duol siis parasjagu käsil tulised riilid või mõtiskleva meeleoluga palad. Nende eesmärgiks on tuua Mani saare muusika laiema publikuni ning nad on esinenud juba paljudel oma žanri mainekamatel festivalidel.

2025. aastal avaldavad Elizabeth ja Daniel kauaoodatud teise albumi, millel nad on oma unikaalset traditsioone ja uusi kõlasid põimivat stiili veelgi edasi arendanud. Kasvamise juures jäävad nad aga alati kindlaks oma missioonile jagada Mani saare külluslikku muusikapärandit kuulajatega kõikjalt maailmast.

cancel

Estlager Trio “Külapillimehi otsides”

Eesti

Rahvamuusikaansambel Estlager Trio alustas 2025. aastal rahvamajade kontsert-simmanite ringreisi “Külapillimehi otsides”, mille eesmärk on üles leida võimalikult palju külapillimehi ja kogukonnamuusikuid, kes ei ole veel laiemale avalikkusele tuntud. Päeval külastati pillimehi, intervjueeriti ja salvestati neid, et saada pilt igaühe kujunemisloost ning ühtlasi jäädvustada nende tantsuks mängimise stiil ja tunnetus, õhtul aga kaasati nad kohalikus rahvamajas toimuvale simmanile. Tänaseks on jõutud käia Iisakus, Pukas, Leevil, Kääpal, Kose-Uuemõisas, Audrus ja Kihelkonnal ning nüüd on ka festivalipublikul võimalus neilt rännakutelt leitud pillimängijatega kohtuda.

Projekti tõukavad tagant Eesti Pärimusmuusika Keskuse August Pulsti stipendium ning Eesti
Kultuurkapital.

Henrik Hinrikus – lõõtspill, laul, idee autor
Juhan Suits – torupill ja muud puhkpillid, laul
Tanel Sakrits – mandoola, laul
Kadri Suits – projektijuht
Siim-Kaspar Kollamaa – videograaf

cancel

Eva Väljaots & Arja Kastinen

Eesti/Soome

Eva Väljaots (EST) ja Arja Kastinen (FIN) on muusikud, keda ühendab armastus vanema soome-ugri kandletraditsiooni ja improvisatsiooni vastu. Nende muusika toob uue elu iidsetesse Karjala kandlepaladesse – kunagisele kaasaegsele tantsumuusikale, mis nüüdseks on saanud üheks kandletraditsiooni alustaladest. Neid meloodiad esitati algselt rikkalike variatsioonide ja improvisatsioonilise vabadusega ning just selles vaimus esitavad Eva ja Arja oma muusikat ka laval.

Arja Kastinen on virtuoosne kandlemängija ja -uurija ning ühtlasi üks juhtfiguure iidse kandletraditsiooni taaselustamisel. Eva Väljaots on uuendusmeelne kandleartist, kelle muusika ammutab inspiratsiooni nii muistsetest lugudest kui ka hetkedest siin ja praegu. Kontserdil avavad nad kandle ainulaadse ja väljendusrikka helimaailma, põimides traditsioonilised lood elavate improvisatsioonidega. Kasutades erineva kõlaga kandleid, toovad nad esile selle pilli hämmastava mitmekesisuse ja helide rikkuse.

Eva Väljaots - kandled
Arja Kastinen - kandled

cancel

Hanna-Reet Ruul

Eesti

Hanna-Reet on Rõuge kihelkonnast pärit pärimusmuusik, melomaan ja maailmamuusikaentusiast. Laulab ta kõigest, mis hingel ja proovib läbi laulude oma vanaema keelt endas hoida ja teistele jagada. "Uni tuli uiken" on tema debüütalbum, mis koosneb erinevatest eesti pärimuslikest unelauludest. Eesmärk polnud luua midagi uut või erakordset, vaid tuua esile juba olemasolevat ilu, mida meie pärimuses lõputult leidub. 2024. aastal sai see ka Etnokulpidel kahes kategoorias nominatsiooni osaliseks.

Ta on veetnud aasta Iirimaal, õppides maailmamuusikat ja iiri viiuli- ning laululugusid. Koos sealse õpetaja ning oma hea sõbra Anne-Mai Valkiga asutasid nad ka koosseisu Iiri-Eesti Lauluvägi, mille eesmärk on ehitada sild kahe kultuuri laulutraditsioonide vahele.
Lisaks on ta osa võtnud erinevatest projektidest nagu ÖÖT, Poogendajad, GJ & The Evocations, laulnud 2024. aasta filmi "Vigased pruudid" taustal ning on alates 2023. aastast Eesti ETNO kommunikatsioonijuht.

cancel

Haydamaky

Ukraina

Ukraina etnorokki viljelev bänd Haydamaky on tuntud nii oma kodumaal kui ka ülejäänud Euroopas ning isegi ookeani taga. Juba 20 aastat laval olnud bänd üllatab oma fänne endiselt. Nende muusika on kaasaegne segu erinevatest stiilidest, alates ukraina rahvamuusikast ja lõpetades Jamaica reggae’ga. Muusikud katsetavad pidevalt uute helidega, kuid on ka midagi, mis on jäänud ajast aega muutumatuks: ukraina pärimusmeloodiad ja jõuline puhkpillisektsioon.

Alates 2001. aastast on Haydamaky välja andnud 8 albumit, millest 2 on saanud „kuldplaadi“ tiitli.

Ansambel teeb sageli koostööd rahvusvaheliste staaridega, nende hulgas selliste artistidega nagu Che Sudaka, Apollo 440, Kamil Bednarek, Kellerkomando, Vavamuffin, Brother Culture ja paljud teised. Tänu sellistele ühisprojektidele on nad saanud tutvustada Ukraina muusikapärandit rahvusvahelisele publikule ja kindlustanud endale vankumatu koha Euroopa muusikamaastikul. Haydamaky on esinenud paljudel kuulsatel Euroopa festivalidel, tuuritanud mööda kogu mandrit, andnud sadu klubikontserte ning pälvinud kaks Euroopa kuldplaati. Kõige selle valguses nimetavad fännid neid sageli „ukraina kultuuri saadikuteks“.

Bänd lööb aktiivselt kaasa Ukraina demokraatlikes protsessides ja kodumaa päevakajalistes sündmustes. Kõik riigi lähiajaloo olulisemad hetked kajastuvad ka nende loomingus. Pärast seda, kui Ukrainas algas täiemahuline sõda, asusid kolm bändiliiget kodumaa kaitseks relvile, samal ajal kui ülejäänud panustavad vabatahtliku töö kaudu ja jätkavad kontserttegevusega.

Oleksandr Iarmola - laul, flöödid, programmeerimine
Roman Dubonos - trompet, taustalaul
Martin “DJ Kwazar” Cislo - DJ, elektroonika, perkussioon
Yuriy Kondratiuk - kitarrid
Ruslan Trochynskyi - tromboon

cancel

Ímar

Šotimaa

Iiri, šoti ja Mani saare juurtega kvintett Ímar, BBC Radio 2 folkmuusika auhinna võitja, on hetkel üks kuumimaid folkbände Glasgow’s. Ansambli fännibaas ulatub üle kogu Suurbritannia ja Euroopa, USA ja Kanadani välja, ning nad on kiiresti muutunud üheks enim kõneainet pakkuvaks bändiks pärimusmuusika skeenel – seda suuresti tänu nende debüütvideole “L’Air Mignonne”, millest sai 2016. aastal globaalne hittlugu ja mis paiskas Ímari kuulajate ja meedia huvirorbiiti kõikjal maailmas.
Ímari kaks albumit “Afterlight” ja “Avalanche” on toonud neile ustava kuulajaskonna ning bändi live-esinemistel on publik lummatud liikmete ülimalt meisterlikust koos- ja soolomängust. Ansamblil on ette näidata terve rida uhkeid tunnustusi ja muusikute vaheline lavaline sünergia on lausa särisev. Kõigil viiel mehel on tugev Iiri muusika taust; see moodustab aluspõhja, millele toetuvad mitmed Ímari muusikale iseloomulikud jooned, seda nii pillide valikus kui ka repertuaaris. Šotimaa, Iirimaa ja Mani saare ühine kultuuripärand on hästi dokumenteeritud: kõigis kolmes paigas kõneldi kunagi gaeli keelt ja sarnane, selgelt elujõuline hõimlus on püsima jäänud ka nende muusikatraditsioonides.

Adam Brown - bodhrán
Adam Rhodes - buzuki
Mohsen Amini - kontsertiina
Ryan Murphy - uilleanni torupill
Tomás Callister - viiul

cancel

Julgī Stalte, Ēriks Zeps & TKP

Läti

Iga ansambliliige esindab killukest eripärasest Läti kultuurist ja traditsioonist – liivlaste ja latgalite pärandit. Kui sõbrad kokku saavad, löövad nende erinevad taustad rõõmsalt lõkendama ja annavad ükteisele jõudu juurde. "TKP - tā kā pērn" [läti keeles: "nagu eelmisel aastal"] sai alguse pärimusmuusikute Julgī Stalte ja Ēriks Zepsi koostööst Läti pärandlaagrites, kus nad kord aastas kohtusid ja koos musitseerisid, alati "nagu eelmisel aastal". Alates 2018. aastast on muusikutel õnnestunud tihemini kokku tulla – nad on külastanud lätlasi Euroopas, Siberis ja Austraalias, loonud laulutsükleid Läti tantsupeole ja palju muud.

Nende lood äiutavad lapsi unele nagu tuhandeid aastaid tagasi, pajatades lugusid sellest, kuidas nad põlvnevad karudest. Need on armastuse laulud, hümnid merele, metsale, allikatele, soodele, põldudele, päikesele ja "teisele maailmale", vestlused kogu ümbritseva eluga. TKP muusika on täis rõõmu ja selles kajastuvad nende erinevad juured, mille kohal siretab ühine lehestik!

Ēriks Zeps - akordion, laul
Julgī Stalte - viiul, laul
Ingus Grīnbergs - viiul
Deniss Smirnovs - trummid
Pēteris Narubins - kitarr, mandoliin, laul
Edgars Skrāģis - helitehnik

cancel

Kader Tarhanine

Mali/tuareegi

Kader Tarhanine, kaasaegse tuareegi muusika tõusev täht, vallutab oma loomuliku ande ja kunstilise värskusega südameid üha laiema publiku hulgas. 2012. aastal tõusis ta rahvusvahelisele areenile oma ikoonilise looga "Tarhanine Tegla: My Love Gone", mis tegi temast iidoli tuareegi noorte seas üle kogu maailma.
Tema muusika ühendab oskuslikult traditsioonilised tuareegi rütmid ja rock’i mõjutused, nii et tulemuseks on ainulaadne ja kaasakiskuv helikeel. Tema laulude poeetilised sõnad, sageli tamašeki või araabia keeles, lisavad muusikale sügavust, mis puudutab kuulajate südameid.
Lisaks muusikalisele talendile iseloomustavad Kader Tarhanine’i ka muljetavaldavad lava-show’d ja virtuooslik kitarrimäng, mis on teinud temast ühe kaasaegse tuareegi muusika tähelepanuväärsema artisti.
Ta on teinud aastate jooksul koostööd paljude Aafrika muusika ikoonidega, nagu Oumou Sangaré, Fatoumata Diawara, Sidiki Diabaté Malilt, Mouna Dendeny Mauritaaniast ja Carlou D Senegalist. Koostööprojektid on rikastanud tema muusikat ja aidanud tal rakendada oma loomingut, et edendada rahvastevahelist üksmeelt ja mõistmist.
Kader Tarhanine’i on oma piire ületava muusikaga sümboolseks rahu eestkõnelejaks Saheli ja Magribi piirkondades, mida lõhestavad sagedased kriisid ja konfliktid. Tema pühendumus harmooniale ja leppimisele ning tema imeline muusikaline anne on teinud temast tõeliselt ikoonilise nähtuse tänapäeva Aafrika muusikas. 

cancel

Kihnlasõd

Eesti

Kihnlasõd on koosseis, mille nime all tegutsevad nii noored kui vanad pillimehed ja tantsijad Kihnu saarelt. Nende repertuaaris on põhiliselt Kihnu tantsulood ja nad tutvustavad oma saare kultuuri läbi laulu, tantsu ja pillimängu.
Kihnlased peavad tähtsaks vanade teadmiste ja oskuste säilitamist, sest mine tea, millal neid võib vaja minna. On hea, kui juured on tugevalt maas ja inimesel on oma kodu ning kogukond, mis annab talle identiteedi ja jõu. Ühine pillimäng, laul ja tants on samuti osa sellest kultuurist, milleta ei saa – just seda Kihnlasõd Viljandi pärimusmuusika festivalile jagama tulevadki.

cancel

Kirbla Trio

Eesti

Traditsioonilise muusika virtuoosid Leanne Barbo kandlel, Katariin Raska parmupillil ja Natali
Ponetajev lõõtsal esitavad muusikat nii, nagu see võis kõlada sajanditagusel tantsuõhtul. Kirblast pärit pillimehe Jaan Ranna loomingu kaudu ühise äratundmiseni jõudnud muusikud mängivad tantsijatele ja tantsumuusika armastajatele. Trio helikeele näol on tegemist vanema rahvapärase, aga samal ajal kaasaegse minimalistliku seisundimuusikaga, mille järgi võib ennastunustavalt tantsu keerutada või unustada aja kulu ja nautida muusikat kui protsessi. Trios esinevat parmupilli ja kannelt on tantsupillidena tänapäeval harva kuulda, seepärast on Kirbla trio kõla eripärane ja põnev kuulamine nii rahvamuusika armastajatele kui teistele elamuste otsijatele.
2024. aastal pälvis trio Etnokulbi eheda pärimusmuusika kategoorias.

Katariin Raska - parmupillid
Leanne Barbo - kandled
Natali Ponetajev - Teppo tüüpi lõõtspill
Haar Tammik - helitehnik

cancel

Kukerpillid

Eesti

Kunstiülikooli üliõpilaste moodustatud folkansambli esimene avalik esinemine oli 1. aprillil 1972. aastal Eesti Reklaamfilmi telesaates. Sellest ajast on esinetud nii Eesti kui muu maailma lavadel, nii üksi kui eesti tuntud lauljate ja tantsurühmadega, esitatud rahvalaule, kantrimuusikat (eriti bluegrass’i ja cajun’i stiilis), rockabilly’t ja omaloomingut, võidetud auhindu festivalidel, uuritud läbi rahvamuusika arhiivid ja lindistatud laulikute laule kõikjal Eestis. Salvestatud on mitusada laulu ja pillilugu, välja antud 24 LP-d ja CD-d, osa neist kogumikalbumid, palju kassette ja ühisplaate teiste artistidega.

Toomas Kõrvits – laul, kitarr
Ike Volkov – laul, bass
Tiit Kõrvits – kitarr, laul
Heiki Vahar – viiul

Lisaks on meil sõbrad: endised ansamblikaaslased Arne Haasma, Tõnu Raadik, Indrek Kalda, Vello Toomemets ja teised, kellega jätkuvalt koostööd teeme. Lahkunud on Taivo Linna, Jaan Arder, sõbrad Kaarel Kilvet ja Henno Käo.

cancel

Laposa Julcsi & the Band

Ungari

Laposa Julcsi on maineka Junior Prima auhinnaga pärjatud pärimusmuusik ja kultuurikandja ning Ungari noorte talendiprogrammi 2017. aasta võitja. Pärimusmuusika on teda lummanud lapsepõlvest saadik ning ise tegutseb ta selles vallas aktiivselt alates 2007. aastast. Tema kultuuriliseks missiooniks on tutvustada Kesk-Doonau madaliku rahvamuusikat kõikjal maailmas. Ta ei rõhu mitte ainult muusikale, vaid kogu kultuuri ja traditsiooni vahendamisele.

„Minu jaoks on muusika keskkond, milles ma avastasin iseenda. Iga emotsiooni – rõõmu, kurbuse ja ka keerulisemate tunnete – jaoks leidub sobiv laul. Muusika aitab tunde läbi elada ja edasi liikuda. Minu jaoks on see tõeliselt tervendav ja rahvalaulud on parim võimalik hingekosutus. Need peegeldavad seda, mis on õige, ja aitavad mul paraneda ning seda tahan ma ka teistega jagada.”

Julcsi Laposa – laul, viiul
Károly Horváth – vioola, kannel, aul
Albert Nagy – viiul
László Soós – vioola, kitarr, laul
Márton Timár – kontrabass

cancel

Lõõtsanøøbid & Vennaskond “Maast lahti ja merele!”

Eesti

Hiljuti oma 40. aasta juubelit pidanud Vennaskonda tunnevad kõik. Kuid samuti on juba üsna palju tuntust kogunud neist kõigest 35 aastat nooremad Lõõtsanøøbid! Mis võiks küll olla kaht ansamblit ühendav lüli? See on miljoni dollari küsimus, aga anname teile vastuse täitsa tasuta kätte. Nimelt kuulus Lõõtsanøøpide üks juhendaja, Margus Põldsepp, möödunud sajandi 80ndatel ekspressiiv-noorsoo esindajate hulka ja mängis nii mõneski punkbändis.

1988. aasta jaanuaris esines ta Vennaskonna koosseisus kitarristina esimesel ENSV punkbändide tarifitseerimiskontserdil Mustamäe Mängude Majas. See oli kultuuriministeeriumi hale katse punkbändid mingile kunstilisele tasemele viia, et nad tohiksid ametlikult esinemiste eest palka küsida. See oli tollal Vennaskonna 19. esinemine.
Kõigest 36 aastat hiljem, 2024. aastal, kui folkarina oli selja taga ligi 6000 esinemist, jagas Põldsepp koos Tõnu ja Vennaskonnaga jälle lavalaudu ETV-s ja suvel ühiskontserdil Viljandis. Seekord siis koos ansambliga Lõõtsanøøbid.

Lõõtsanøøbid tulevad Mulgimaalt ja elavad Karksi-Nuia Muusikakoolis. Vennaskonna ja Lõõtsanøøbide ühisloominguna on ilmunud kaks lugu: “Korsaarilugu II” ja “Linnud Öises Linnas”. Viljandis jõuab lavale kava pealkirjaga “Maast lahti ja merele!”. Eeskätt saab kuulda igihaljaid merelaule, aga ka rahvalaule ja Vennaskonna lugusid, mis on juba samuti sisuliselt rahvalauludeks muutunud.

Lühidalt: kuulda saab punki folgivõtmes ja folki pungivõtmes ja mis kõige toredam – ohtralt kaasa laulda!

Vennaskond:
Tõnu Trubetsky - laul
Allan Vainola - kitarr
Anti Pathique - basskitarr
Ed Edinburgh - kitarr
Hedwig Allika - viiul
Miina Kullamaa - akordion
Anneli Kadakas - löökriistad
Henry Leppnurm - löökpillid
Pexte Paxter - trummid

Lõõtsanøøbid:
Juhan Koppel - laul, lõõtsalised
Brait Pärnik - laul, lõõtsalised, elektrikitarr
Andro Ojakäär - lõõtsalised
Kaupo Leon Õnne - laul, akustiline ja elektritarr, mandoliin
Kaspar Jassik - basskitarr
Rasmus Kadaja - laul, lõõtsalised
Margus Põldsepp - laul, akustiline kitarr

cancel

Magalí Sare & Manel Fortià

Kataloonia

Laulu ja kontrabassi duo Magalí Sare & Manel Fortià läheneb värskelt ja julgelt erinevatele Ladina-Ameerika ja Katalaani lauludele. Nad on nagu muusikalised meresõitjad, kes otsivad aardeid, vürtsitades kõiki oma leide uhke Vahemere hõnguga.
Duo repertuaaris saab kontrabass kui ammendamatu helide allikas särada kogu oma hiilguses – kohati tundub, nagu oleks pilli sees peidus terve orkester. Publikut lummab Magalí kõrvupaitav ja väljendusrikas hääl ja lavaline olek, mis pakub ootamatuid pöördeid ja üllatusi. Kahe muusiku koostöö on laitmatu, tõmmates kuulajad kaasa igasse liikumisse ja nooti. Magalí ja Manel armastavad piire ületada ja riske võtta ning see muudab nende kontserdid ettearvamatuks ja tõstab veelgi nende kunstilist taset.Tulemuseks on ainulaadne, üllatav ja kaasahaarav muusikaline elamus.

Magalí Sare - laul, flööt, perkussioon
Manel Fortià - kontrabass

cancel

Maimu Jõgeda

Eesti

Akordion on äärmiselt mitmekülgne pill, mille kauneid ja üllatavaid omapärasid Maimu Jõgeda omaloominguliste lugude ning seadetega eesti pärimusmuusikast imetabaselt esile toob. Rõugest pärit muusik on ennast täiendanud nii klassikalise, jazz-, kui pärimusmuusika alal, millest viimane on talle südamelähedaseim. Akordionist on viimased kuus aastat elanud ja õppinud Põhjamaades, kus ta lõpetas Sibeliuse akadeemia, osaledes teise eestlasena magistriprogrammis Nordic Master in Folk Music. Uus, põhjamaisest pärimusest inspireeritud album, kus on kuulda nii Rootsi, Soome, Taani kui Norra pärimusmuusikast mõjutatud omaloomingut, ilmus 31. jaanuaril 2025 ning Viljandi pärimusmuusika festivalil esitlebki Maimu just seda värsket albumit. Rahvusvahelise karjääriga artist loob muusikat siiralt ning annab seda oskuslikult oma kontsertidel edasi. Maimu on varasemalt välja andnud kaks sooloalbumit: "Pühendus" (2017) ja “The one about…” (2020). Ta on olnud 2018. ja 2020. aastal nomineeritud Etnokulpidel parima uusfolk artisti ja debüütalbumi kategoorias.

cancel

Mari Kalkun

Eesti

Mari Kalkun on karismaatiline laulja ja omanäolise käekirjaga looja, kes on oma soolokontsertidega esinenud enamik Euroopa riikides ja Jaapanis ning pälvinud rohkelt rahvusvahelise meedia tähelepanu. Hiljuti ilmus muusikul uus kauaoodatud sooloalbum “Stoonia lood” , mis toob kuulajani vanad eesti müüdid ja kaasaegse võro luule, lennutades need Kalkuni isikliku helikeele ja jutuvestmisoskuse kaudu otse tänapäeva maailma probleemide tulipunkti. Artist on albumit esitlenud suurtel festivalidel ja lavadel juba 20 riigis maailma erinevates otstes.

"Uue albumi tõukejõuks oli minu enda uudishimu selle vastu, kuidas enne mind maailmast ja selle loomisest on mõeldud ja lauldud. Tahtsin jõuda ürgsema kihistuseni esinevanemate pärandis, et siduda seda kõige sellega, mida praegu enda ümber toimumas näen. Mind huvitas pöördumine tagasi päris algusesse – maailma loomise ja taasloomise juurde ning saada teada, kas vanad regilaulud suudavad kõnelda ka näiteks kliimamuutustest või ületarbimisest," avab Kalkun albumi loomise protsessi. Nii kõnelebki kogumik sõna väest, suurest ilmapuust, mis ähvardab päikese kinni katta või hingetust ideaal-kuldnaisest, kelle treimisega me kõik vähem või rohkem tänapäeval tegeleme.

Albumi “Stoonia lood” keskseks teemaks on inimese vastuoluline suhe loodusega. Uues kavas saavad kokku ürgne ja elav pärimus. Mitmed plaadi tekstid on loodud alles äsja kaasaegsete eesti ja võro luuletajate ning Kalkuni enda poolt. Albumi pealkiri “Stoonia lood” viitab müütilise omailma loomisele sõnas ja helis. Uues kavas kõlavad Mari hääl ja kandled, klaver ning elektroonika orgaanilises sümbioosis, et luua eepilisi kõlamaastikke, mis viivad kuulaja rändama hoopis teistsugusesse aegruumi.

Albumi kaasprodutsendiks on hinnatud Suurbritannia muusik Sam Lee ning albumi andis välja mainekas plaadifirma Real World Records (UK). “Stoonia lood” on juba pälvinud rohkelt rahvusvahelist tunnustust, näiteks teeninud viie tärni arvustuse väljaandlet Financial Times, esikoha Transglobal World Music Chart edetabelis ning valitud maineka Songlines ajakirja poolt parimate albumite sekka. Lühikese aja jooksul on Mari esitlenud uut albumit juba kahekümnes riigis maailma erinevates otstes, sh Kanadas, Makedoonias, Suurbritannias, Norras, Belgias, Portugalis, Lõuna-Koreas, Ungaris, Austraalias, Uus-Meremaal, Jaapanis jne. Mari pälvis 2023. aasta pärimusmuusika auhinnagalal Etnokulp aasta artisti tiitli. Möödunud aasta Eesti muusikaauhindadel sai ta albumi „Stoonia lood“ eest nelja nominatsiooni hulgas aasta etno/folgi/rahvaliku albumi auhinna. Plaati tunnustati ka “Kuldplaat 2024” auhinnaga. 

cancel

Meelika Hainsoo, Krista Citra Joonas, Andre Maaker “Loojõel”

Eesti

Loojõel seilavad kolm omanäolist ja küpset muusikut: Meelika Hainsoo, Krista Citra Joonas ja Andre Maaker. Neid on kokku toonud armastus rahvalaulude ja päritud helimustrite vastu. Kavas saab kuulda laule nii meie rahvaluule vanemast kui uuemast kihistusest. Endisaegsed laulud pajatavad aegade üleseid lugusid inimeseks olemisest, elamise ilust ja sageli ka valust. See kontsert on omalaadne sissevaade inimelu mitmekihilisse tundemaailma läbi lauludeks saanud (elu)lugude, tõstes meie kujutluse maast lahti, inimlike ja igavikuliste teemade laotusesse.

Meelika Hainsoo – laul, hiiu kannel, viiul
Krista Citra Joonas – bambusflööt bansuri
Andre Maaker - kitarr

cancel

Musica Borealis

Eesti/Itaalia

Ansambel Musica Borealis on akustiline trio, mis ühendab kolme muusikut: Anna-Liisa Eller (EST) kanneldel, Marco Ambrosini (IT) nyckelharpa’l ning Taavi Kerikmäe (EST) harmooniumil ja klavikordil. Ansambli fookuses on ühendada pärimuspillide arhailine kõla filigraanselt peene varajase muusika esituspraktikaga.
Kava keskmes on ansambli originaalseaded põhjamaade ja eesti pärimusmuusikast, eesti vaimulike rahvalaulude töötlused ning huvitavad leiud varajase muusika põhjatust varamust (Coll, Merula, Ariosti, Gallot jt). Samuti on erilisel kohal Eestis tegutsenud barokkhelilooja David Kellneri looming.

Anna-Liisa Eller on kõrgharitud kandlemängija, kes on õppinud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias, Lyoni Kõrgemas Riiklikus Muusika ja Tantsu Konservatooriumis ja Trossingeni Muusikakõrgkoolis. Anna-Liisa Elleri erihuvideks on varajane ja nüüdismuusika. Ta annab kontserte varajastel näppepillidel – psalteerium, arpanetta ja erinevad diatoonilised ja kromaatilised kandled. Ta on esinenud arvukatel muusikafestivalidel üle Euroopa ning osalenud mitme Eesti ja rahvusvahelise ansambli töös, seda nii solisti kui ka ansambliliikmena. 2021. aasta augustis ilmus Anna-Liisal koostöös Harmonia Mundi plaadifirmaga sooloalbum „Strings Attached: The Voice of Kannel“, mille eest pälvis ta Aasta Klassikaalbumi tiitli ja Eesti Kultuurkapitali Helikunsti Sihtkapitali aastapreemia 2021.

Pärast viiuli- ja kompositsiooniõpinguid pühendus Marco Ambrosini nyckelharpa’le, mille ta avastas 1980ndate lõpus Norras, Trondheimi muuseumis. Teda peetakse üheks nyckelharpa pioneeriks väljaspool Skandinaaviat ning üheks esimestest, kes on uurinud selle pilli teekonda Rootsi rahvamuusikast varajase ja nüüdismuusikani. Marco on esinenud solisti ja nyckelharpa mängijana paljudes rahvusvahelistes kontserdipaikades, sealhulgas Milano La Scala teatris, Frankfurdi Alte Operis, Kölni ja Berliini filharmooniates ning New Yorgi Carnegie Hallis. Ta õpetab mitmetes Euroopa konservatooriumides ja on salvestanud üle 160 heliplaadi.

Taavi Kerikmäe (1976) on muusik, kuraator ja õppejõud. Kerikmäe on õppinud Tartu Heino Elleri nim. Muusikakoolis, Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias ning Lyoni Kõrgemas Riiklikus Muusika ja Tantsu Konservatooriumis. Kerikmäe on nüüdismuusika ansambli U: ja Eesti Elektroonilise Muusika Seltsi ansambli EMA asutajaliige. Ta on kirjutanud muusikat arvukatele tantsu- ja draamaetendustele, samuti filmidele ning teinud koostööd tuntud heliloojatega, nagu Pierre Boulez, Kaija Saariaho, Tristan Murail, Louis Andriessen, Ivan Fedele jpt. Taavi on muusikuna astunud üles pea kõigis Euroopa riikides ja kaugemalgi. Ta on EMTA nüüdismuusika vanemlektor ja CoPeCo magistriprogrammi juht. Ta on Eesti nüüdismuusika keskuse juhataja. Taavi Kerikmäe on pälvinud Kultuurkapitali helikunsti sihtkapitali aastapreemia solistina, samuti ansambliga U: ja Eesti Elektroonilise Muusika Seltsi ansambliansambliga EMA. 2016. aastal omistas Prantsuse Vabariik talle Prantsuse Kunstide ja Kirjanduse Ordeni rüütlikraadi. 2022. aastal pälvis Kerikmäe Eesti Vabariigi kultuuripreemia.

Anna-Liisa Eller – kandled
Marco Ambrosini – nyckelharpa
Taavi Kerikmäe – harmoonium ja klavikord

cancel

Naised Köögis

Eesti

Laul aitab naistel ikka ja jälle maast lahti saada, kui ollakse elust väsinud, kui kaotusvalu kõrvetab või on luhtunud mõni ilus unistus. Nende laulud on tehtud selleks, et mõtestada süvitsi ja mõnikord ka musta huumori kaudu elus ettetulevaid raskusi ja anda julgust ning elujõudu juurde. Viljandi pärimusmuusika festivalil tulevad esitusele laulud, mis naerutavad ja nututavad, ergastavad ja kirgastavad – ehk teisõnu panevad elama elusamat elu ja sisendavad eneseusku.

“Kes suudaks elada kandmata taaka,
ujuda välja ka jääkülmast veest?
Kuid mida kauem oma elu ma vaatan -
mina just olengi see!” (salm laulust “Uhke ja vaba”, 2019).

Naised Köögis on tosinkond aastat tegutsenud ansambel, milles neli naist loovad pärimuslaulude võtmes uusi laule ning annavad rahvalauludele kaasaegset, värsket ja isiklikku sisu. Nende lauludes on nii elutantsu hoogu kui ka selle paratamatut absurdi, neis sulavad kokku teravkeelne päevakajalisus ja lüüriline maailmataju.

Kristiina Ehin – laul, karmoška
Sofia Joons – laul, viiul
Katrin Laidre – laul, karmoška, ukuleled
Kairi Leivo – laul, bass ukulele

cancel

Natig Rhythm Group

Aserbaidžaan

Natig Rhythm Groupi asutas 2000. aastal Natig Shirinov, kuulus Kaukaasiast pärit nagara-mängija. Natig Shirinov on astaid olnud uuenduslike nagara-mängu tehnikate pioneeriks. 2007. aastal pälvis ta Aserbaidžaani teenelise kunstniku ning 2018. aastal Aserbaidžaani rahvakunstniku tiitli. Shirinovi on saatnud laialdane edu, ta on saanud rohkelt auhindu ja osalenud valitsustevahelistel näitustel ja konverentsidel. Ta on esinenud sellistel suursündmustel nagu 2012. aasta Eurovisiooni lauluvõistlus, 2015. aasta Baku Euroopa mängud, Vormel 1 ja 2017. aasta Islami Solidaarsusmängud. Ta pälvis Geumsani Löökpilligestivalil Grand Prix. Shirinov on jaganud lavalaudu superstaar Rihanna, islami muusika legendi Sami Yusufi ning USA stsenaristi ja võitluskunstniku Steven Seagaliga. Nüüd toob Natig Rhythm Group oma loomingulise energia ja uuenduslikud kompositsioonid Viljandi publikuni, võludes ja ühendades inimesi oma hingeliste rütmide ja kirega.

Natig Shirinov
Umid Shirinov
Hikmat Rzayev
Namig Shirinov
Sevil Shirinova

cancel

Nikns Suns 20 „Folk rokib, raisk!“

Eesti

Nikns Suns tähistab Viljandi pärimusmuusika festivalil oma 20. sünnipäeva raju folkrokiküttega, kutsudes kahe kümnendi kõige säravamad bändiliikmed uuesti lavale.
Nikns Suns on karismaatiline kooslus, mis loob võimsa sümbioosi pärimusmuusikast ja rokist. Ürgsest väest ja sütitavast energiast tulvil helikombinatsioonide hulgast leiavad kõrvupaitavaid noote nii pärimusmuusika, progeroki kui ka raskete metal-kõlade austajad. Leidnud eesti pärimusmuusika varamust lood, mis ansambli liikmeid endid kõnetavad, põimib Nikns Suns need osavalt kaasaegse rütmimuusika konteksti, minetamata lugude algset olemust ja iseloomu. Kollektiivi jõulise ja eheda lavalise oleku tõttu räägitakse nende erinevatest ülesastumistest lausa legende. Nikns Sunsi esimesest ülesastumisest möödub tänavu 20 aastat.

Esimene kontsert toimus Viljandis, keldribaaris Õel Õde ja sündmuseks oli tudengibändi Poni-Emm esimene juubel. Koosseis oli esimesel kontserdil muidugi kirju ning repertuaar samuti. Kui peamine osa kavast koosnes siiski rokkivaks keeratud pärimusmusmuusika lugudest, nagu “Karjapoiss”, “Viljandi paadimees” ja “Haanjamees”, siis oma koht oli kavas ka romantilistel laulukestel. Teiste hulgas astusid lavale Jaanus Mehikas tšelloga, Hardi Piisel eurolooga “Rock’n’rolli lapsed”, trummidel Silver Ulvik ja klahvpillil Lauri Lüdimois. Oli värvikas, teatraalne ja hommikuni kestev kontsert. Mõni päev läks mööda ja tuli Ragnar Toompuu jutuga, et tal on üks hea lugu, mis sobiks täpselt sellele bändile. Nii sai Nikns Suns endale Ragnari ja loo “Ullike seenel”. Tegelikult bändil selleks hetkeks veel nime ei olnud, aga kuna uus kontsertpakkumine ei lasknud enda kaua oodata, oli seda kiiresti vaja. Erki Uus sõitis parasjagu Saaremaalt praamiga Ventspilsi ekskursioonile ning tegi seal reisi käigus endast kauni pildi – tema ning kõrge ja läbipaistmatu laudisaed, kuhu oli suure lärakana peale kleebitud silt kirjaga “Nikns Suns”.
Nikns Sunsi algkoosseisu kuulusid Erki Uus, Martin Hanson, Madis Nõmme, Kulno Malva ja Priit Oks. Sealt edasi järgnes pärimusmuusikat ja hevi täis aastakümme, mille jooksul Nikns Suns ei puudunud mitte üheltki Viljandi pärimusmuusika festivalilt. Seega on igati kohane sünnipäeva tähistada just Viljandi folgil.

Sünnipäevakontserdil astuvad lavale:

Ragnar Toompuu - kitarr, laul
Merike Paberits - rataslüüra, süntesaator,
Priit Oks - laul
Taavi Langi - kitarr
Tanel Kadalipp - basskitarr, laul
Kristo Joosep - trummid
Kulno Malva - torupill, akordion, laul
Erki Uus - basskitarr, laul, suupill
Martin Hanson - perkussioon, laul
Madis Nõmme - soolokitarr

cancel

NOËP Goes Folk vol II

Eesti

Tallinnast pärit NOËP on innovatiivne artist, kes on leidnud muusikaskeenel oma erilise niši, sulatades unikaalsel moel kokku elektroonika ja indie-pop’i, mis on toonud talle juba ainuüksi Spotify’s üle 90 miljoni kuulamise.

Lisaks globaalsele haardele ja populaarsusele, sai NOËP 2022. aasta alguses Eesti Muusikaauhinnadel rekordilised kuus nominatsiooni, võites aasta meesartisti ja popartisti tiitlid ning samuti aasta albumi ja aasta popalbumi tiitlid oma debüütalbumi “No Man Is An Island” eest. 2023. aasta sügisel korraldas NOËP Tallinnas ajaloo esimese eesti artisti staadionikontserdi, mis purustas publikurekordi, meelitades kohale 14 000 inimest. Hiljuti pälvis NOËP 2024. aasta Eesti Muusikaauhinnadel aasta meesartisti ja popartisti tiitlid.

Maineka artistina on NOËP saavutanud rahvusvahelise tuntuse ja andnud unustamatuid kontserte väga erinevais paigus, alates Dubaist ja Beirutist kuni Orsay muuseumini Pariisis ning The Great Escape'i festivalini Brightonis. Värskelt on muusikul selja taga edukad esinemised Szigeti festivalil ja Reeperbahnis ning kolm väljamüüdud kontserti Londonis. NOËPi ülesastumisi iseloomustab tema kunstimeisterlikkus ning kombinatsioon magneetilisest energiast ja viimse üksikasjani lihvitud produktsioonist, nii et tulemus on lummav ja publik ei saa tema loomingust isu täis.

NOËP’i sügav ja mitekesine diskograafia kombib pidevalt piire ja kujundab ümber ootusi. Seekord tutvustab ta oma uut lühialbumit “folktonic II” ning mis oleks selleks sobivam koht kui suvine Viljandi.

cancel

OOPUS

Eesti

OOPUS on Eesti audiovisuaalne folktroonikabänd, mis põimib eesti traditsioonilisi regilaule elektroonilise tantsumuusika stiilidega, nagu techno, acid, dub ja ambient. Kasutades esinemistel analoogsüntesaatoreid, Eesti torupille ja kaasahaaravaid visuaale, loob OOPUS unikaalseid kõrge energiaga elamusi, mille käigus rahvapärimus muundub tulevikuhelideks. Nende etteastetesse kuuluvad spetsiaalselt loodud valgusinstallatsioonid ning jutuvestmine, mis ammutavad inspiratsiooni folkloorist, viies publiku ajas ja ruumis rändama.

Bändi asutasid Mari Meentalo ja Johannes Ahun, kui nad õppisid Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemias muusikat. Nende ühine pärimus- ja elektroonilise muusika taust viis loomulike katseteni kaht maailma ühendada. Hiljem liitus nendega visuaalkunstnik Aleksander Sprohgis, kes lisas isikupäraste visuaalide ja valgusinstallatsioonidega bändi esinemistele uue mõõtme. Trio debüteeris OOPUSena 2017. aastal Viljandis, Pärimusmuusika Aidas. 2019. aastal liitus kollektiiviga tantsija Raho Aadla, laiendades OOPUSe loomingulist haaret liikumispõhiste visuaalide ja tantsuga.

OOPUS on esinenud rahvusvahelistel festivalidel, nagu Burning Man (USA), ESNS (Holland), Linecheck (Itaalia), Nordischer Klang (Saksamaa) ja Viljandi pärimusmuusika festival (Eesti), samuti underground-reividel, meditatsioonikontsertidel ja osalenud audiovisuaalsetes installatsioonides. Nad on teinud koostööd Tallinn Music Weeki, Kristjan Järvi Sunbeam Productions’i ning selliste brändidega nagu BMW Estonia ja Tartu 2024 Euroopa Kultuuripealinn.

Nende albumid “Nõidus” ja “Folk On Acid” on pälvinud kriitikute tunnustuse ja olnud nomineeritud Eesti Muusikaauhindadel ja Etnokulpidel, sealhulgas on nad saanud eripreemia Raadio 2-lt. OOPUSe kõlapilti, mida iseloomustavad acid-süntesaatorid (Roland TB-03, Korg Volca), pulsseerivad tantsurütmid ja hüpnotiseerivad pärimuselemendid, on võrreldud selliste artistidega, nagu Acid Arab ja The Chemical Brothers. Nende live-esinemised on üdini kaasahaaravad, need toimuvad sageli keset publikut ning ühendavad traditsioonilisi tantsumuusika vorme kaasaegse klubikultuuriga. Esinemisi rikastavad sekventserid, liikumisele reageerivad visuaalid, lõpmatuse peeglid, LED-installatsioonid, laserid ja projektsioonid. Inspiratsiooni ammutavad nad soome-ugri mütoloogiast ja kosmilisest folkloorist, kutsudes publikut oma „kosmoselaevale“, et sukelduda helide ja visuaalide maailma.

Nende kolmas stuudioalbum ilmub 2025. aasta suvel.

Mari Meentalo – torupill, vokaal, parmupill, flöödid, vilepillid, looperid
Johannes Ahun – analoogsüntesaatorid, live-helitöötlus
Aleksander Sprohgis – kohandatud valgusinstallatsioonid, visuaalid
Raho Aadla – tantsija, liikumissisend live-visuaalide jaoks
Aurelia Kuum – assistent
Kerttu Kruusla – fotograaf

cancel

Paabel "Maast lahti!” 

Eesti

Festivali eriproduktsiooni raames toob täiendunud koosseisus Paabel “Maast lahti!” motiivist inspireerituna kuulajateni terve kontserdi jagu uut muusikat.

Neljapäeva õhtul viib ansambel publiku teekonnale regilaulu “Suur Tamm” radadel. On võimalik, et see tammepuu tähistas meie esivanemate jaoks öösel justkui maast taevasse kõrguvat Linnutee galaktikat. Sellel müstilisel helendaval kujul arvati olevat mitmeid müütilisi omadusi: see võis olla ühendussillaks maa peal elavate ning maisest elust juba lahkunud inimeste vahel, selle sees ja ümber asuvad tähed arvati kujutavat teispoolsuses asuvaid inimhingi ning selle vaatlemise abil sai ennustada ka tulevast viljasaaki. Maa ja taevas; elu ja surm; sajandite kõrvulukustav hiilimine ajatuna näivas universumis, kus üheaegselt avanevad pildid inimese sügavaimasse sisemaailma ning avakosmose avaruste saladusetesse – see ja palju muudki on peidus meie vanemas rahvalaulus ning selle kõige helisema panemise nimel tulebki laval taas kokku ansambel Paabel!

Sandra Sillamaa
Tanel Kadalipp
Arno Tamm
Lauri Kadalipp
Tõnu Tubli
Arno Tamm

cancel

Regina Mänd "Kummardus Pärnumaa viiuldajatele"

Eesti

Pärnumaa viiulitraditsiooni elav pärand muusikas, pildis ja ruumis.

Mitmekülgne pärimusmuusik ja viiulimängija Regina Mänd on viimase aja jooksul süübinud rikkalikku ja omapärasesse kodukoha viiulirepertuaari ning toob seekordseks festivaliks lavale erilise soolokava Pärnumaa külaviiuldajate lugudega. Pärnumaa on üle saja aasta olnud silmapaistev küla-ning pulmapillimeeste, eriti just viiulimängijate poolest ning võib ilmselt öelda, et enamik viiulilugude salvestusi Eesti Rahvaluule Arhiivis pärineb just Pärnumaalt.

Koostöös tunnustatud režissööri Marta Pulgaga ühendatakse kontserdiks visuaalne loo jutustamine muusikaga, luues tervikliku ja ajas liikuva atmosfääri, kus muusika, lugu ja ruum sulanduvad üheks, ning mis kutsub kuulaja-vaataja elamuse kaudu suhtlusse Pärnumaa mitmekülgse viiulimängu traditsiooniga.

Inspiratsioon ja ajend arhiivisalvestustel põhinevat repertuaari laiemalt avada tõukus muusiku enda vajadusest ja huvist: milline taust, inimesed, päris lood ja elu on ühe arhiivisalvestuse taga? Millised oli need pillimehed inimestena, pere-ja kogukonnaliikmetena, kelle viiside saatel kasvas üles põlvkondi? Milline oli nende saatus ja mida neist täna mäletatakse? 

cancel

Ruhnu saare lood ja laulud

Eesti

Teise maailmasõjaga unustusse vajunud sajanditepikkune Ruhnu rootslaste kultuuripärand elavas esituses. Kontserdil kuuleb Ruhnu saare viiulimuusikat ja koraaliviise ühes lugudega saareelanike humoorikatest ja tõsisematest seikadest. Läbi ajaloo.

Uus album “Mere mälu” ilmub 2025. aasta varakevadel.
Album on pühendatud 80 aasta möödumisele suurpõgenemisest, mil pea kõik põliselanikud saarelt lahkusid. Kontserdil saab näha Ruhnus filmitud videomaterjali ja arhiivikaadreid.

Ruhnu saare lood ja laulud näitab eeskuju, kuidas on võimalik rahvamuusikat ja kultuuripärandit oskuslikult esitleda. Meisterlik pillimäng, isiklik kokkupuude teemaga, liigutavad lood ja naljad – nõnda muutub väike saar ühtäkki universumi keskpunktiks.
— Balázs Weyer, etnomusikoloog ja Hangvető maailmamuusika festivali programmidirektor, Ungari

Karoliina Kreintaal - viiul, laul
Lee Taul - viiul, laul
Kairi Leivo - jutuvestmine, laul

cancel

RÜÜT

Eesti

Ansambel RÜÜT esitleb sel festivalil ainulaadset visuaal-kontsertlavastust, mis ühendab muusika, valguse, värvid, liikumise ja rütmid, luues tervikliku kunstilise elamuse. Lavastus viib kuulajad rännakule, mis avab RÜÜTi muusikas uusi kihte ja kõnetab nii pühendunud fänne kui ka uusi kuulajaid.
RÜÜT ammutab inspiratsiooni eesti pärimusmuusikast, loodusest ja eri kultuuride helidest, põimides need omavahel mänguliselt ja meisterlikult. Nende kolmas album “Kiriküüt” ilmus 2023. aastal Saksa plaadifirma Nordic Notes alt ning tõi neile 2024. aasta Etnokulpidel kolm auhinda: aasta artist, aasta album ja aasta uusfolk artist. Samal aastal oli album nomineeritud ka Eesti Muusikaauhindadel. Lisaks andis ansambel koos Sander Mölderiga välja eksperimentaalse EP “Lendas meie kopelisse”. RÜÜTi nimi viitab rabalinnule rüüt (Pluvialis apricaria), kelle laul loob just selle meeleolu, mida ansambel oma muusikas edasi kannab – haruldane, hingepuudutav ja looduslähedane.

Maili Metssalu – viiul, laul
Maarja Soomre – meloodika, kannel, laul
Juhan Uppin – eesti lõõtspill, kannel, laul
Jaan-Eerik Aardam – kitarr, laul

cancel

Sandra Sillamaa, Piret Päär, Jaan Jaago

Eesti

Ega armastus ei ole kartul, et võtad ja sööd ära.

Aga mis ta siis on?
Kas me tunneme armastuse alati ära?
Miks ta otsa saab?
Või ikka ei saagi, isegi kui....

Jutud, muusika ja muu.

Sandra Sillamaa
Jaan Jaago
Piret Päär

cancel

Strand ... Rand

Eesti
Ühest rannast teisse. Pärast teist maailmasõda jätkas enamik rannarootslasi oma elu Rootsis. Strand ... Rand on viimastel aastatel loonud endale uut repertuaari, mis sisaldab laule, mille rannarootslased maast lahti rebisid ja Rootsi kaasa võtsid. Rootsis lauldi veel 2010. aastatelgi Riguldis elanud külalauliku Mats Ekmani (1865–1934) laule ja 2011. aastal lindistasid Sofia Joons ja Mall Ney kümmekond Ekmani laulu koos Riguldist pärit lauljatega Rootsi raadio stuudios. Osa nendest lauludest on nüüdseks tõlgitud ka eesti keelde. Pärast sõda loodi laule kodusaartest ja koduigatsusest ka erinevates rannarootsi murretes. Strand ... Randi kavas on ka laule, mis räägivad põgenemisest väikeste paatidega. Suur osa Ukrainas elavatest Hiiumaa rootslaste järeltulijatest viidi 1929. aastal suvel Punase Risti abiga Rootsi. Nende seas oli Katarina Utas, kes laulis kirikulaule vanaviisi, nii nagu koraale oli lauldud Hiiumaal enne 1781. aastat. Ka Katarina lauldud viise, mis on kohe mitu korda maast lahti rebitud, leidub meie suvises kavas. ​​Sofia Joons - laul ja viiul Meelika Hainsoo - laul ja viiul Mall Ney - harmoonium Robert Jürjendal - kitarr
cancel

Svjata Vatra

Eesti/Ukraina
Sel aastal tähistab Svjata Vatra oma 20. sünnipäeva. Eesti-Ukraina folkrokkbänd Svjata Vatra andis märtsis välja singli "Usk. Lootus. Armastus.", mis ilmus samaaegselt Eestis eesti keeles ja Ukrainas ukraina keeles. Svjata Vatra (püha tuli) mängib värskendava pungitundega muusikat, mis põhineb rahvalauludel. Iidsed riitused ärkavad laval ellu torupilli, parmupilli, vikati ja käreda laulu abil; kõike seda puhub 21. sajandisse sädelev tromboon. Alates 2006. aastast on bänd tantsutanud rahvast ja lõhkunud piire, otsides inimeste ühiseid muusikalisi juuri 23 eri riigis. Nad on esinenud festivalidel nagu Colours of Ostrava, FélSziget, Positivus, Urkult, London IFEM, Kaustinen ja Viljandi pärimusmuusika festival. Nüüd on nad valmis oma tulise folgi veel kaugemale viima. 2020. aastal andis bänd välja albumi “Maailm, sa muutud”, mille loomisel osales kolm põlvkonda muusikuid, et näidata, kui oluline on esivanemate tarkus, mis pärandub edasi lastele ja lastelastele. Nüüd jagavad lavalaudu isa ja tütar, ühendades muusikaga põlvkondi ja traditsioone. Alates 2014. aastast on Svjata Vatra tegutsenud aktiivselt nii Eestis kui mujal, et toetada Ukrainat. 24. augustil 2023. aastal, Ukraina iseseisvuspäeval, korraldasid Ruslan ja Terje Trochynskyi Tallinnas Vabaduse väljakul suurejoonelise kontserdi “Ukraina tänab” ja sõjavastase meeleavalduse, kus osales üle 30 000 protestija ja kus esinesid paljud Eesti artistid, Tallinna Politseiorkester, Svjata Vatra ning Ruslana Ukrainast. Teine koostöö dirigent Kristjan Järviga viis nad 26. märtsil Gdanski Euroopa Solidaarsuse Keskusesse, kus toimus kontsert, millele järgnes rahvusvaheline toetuskampaania. 2022. aastal andis Svjata Vatra viies riigis Ukraina toetuseks üle 40 kontserdi. Välisministeerium andis Svjata Vatrale 2022. aasta kultuuripreemia. 2023. aastal käis Svjata Vatra Kanadas 10-päevasel kontserttuuril, kus anti 8 kontserti 6 linnas. Nende singel “Pane mind põlema” ("Light My Fire") kõlas 2017. aastal USA telesarja “Seal Team” heliribal. Svjata Vatra on üles astunud ka mainekatel showcase-festivalidel nagu Budapest Ritmo, Tallinn Music Week, Eurosonic ja Folk Alliance. Täna, kandes rahusõnumit, on Svjata Vatra muusika väljendusrikkam ja liigutavam kui kunagi varem. Ruslan Trochynskyi – laul, tromboon, vikat Juhan Suits – torupill, sarvepill, vile, laul, parmupill Karl-Heinrich Arro – trummid, perkussioon, laul Erki Reim – kitarr, laul Ken Einberg – basskitarr Rute Trochynskyi – laul
cancel

Tintura

Eesti
Tintura on elektroonilise pärimusmuusika kollektiiv, kus vinüülplaatidelt pärit sämplid kohtuvad rahvalaulude ja traditsiooniliste pillilugudega. Ansambli uusim album “Tee Säärekülast” (2023) on täis julgeid katsetusi eesti rahvalaulu traditsioonist, maailmamuusikast, jazz-harmooniast ning hip-hopi rütmidest. Sämplitena kõlavad leiud nii Eesti 1970–80ndate levimuusika arhiivist kui ka sama ajastu arhiivisalvestistelt üle Maa. Tintura firmamärgiks on linna- ja külakultuuri sundimatu liitmine, mis leiab uues materjalis värskeid varjundeid ja kompleksivabu tõlgendusi, pannes elama unustatud rahvalaulud ja rahvapillide unikaalsed tämbrid kõrvuti kaasaegse kõlapildi ja elektrooniliste helidega. Karoliina Kreintaal - laul, viiul, vioola, väikekannel, hiiu kannel Arno Tamm - laul, kitarr, klahvpillid Taavet Niller - vokaal, kontrabass, basskitarr Lauri Täht - DJ, löökpillid
cancel

Trad.Attack!

Eesti

Trad.Attack! on võtnud missiooniks end pidevalt proovile panna, olla pühendunud ning üllatada lisaks fännidele ka iseennast. Sel aastal tähistab ansambel enda kümnendat sünnipäeva! Nende aastate jooksul on bänd välja andnud viis stuudio- ja kolm digitaalset albumit, mis kõik avavad maailma mitmetahulisust. Ansambli siht esineda igas maailma riigis on neid viinud juba 38 riiki ja peaaegu igale mandrile, kontserte on antud Austraaliast Kanada, Tšiili ja Malaisiani. Kodumaal korraldab bänd üle-eestilisi tuure ning suurkontserte. Trad.Attack!’i loomingut ja tegevust on märgatud ning tunnustatud Eestis 30 muusikaauhinnaga, sealhulgas mitmel korral aasta ansambli ja aasta albumi tiitliga.  Värskeim täispikk album “Bring It On” ilmus 2023. aasta märtsis ja on kantud muutustest nii bändiliikmetes endis kui ka maailmas nende ümber. Lisaks uutele instrumentidele on bändiliikmete teed ristunud mitme muusikuga nii kodu- kui ka välismaalt, näiteks teevad albumil kaasa Gruusia vokaalkoor Iberi, Kanada folk-pop bänd The East Pointers, Iisraeli päritolu muusik ja ansambli Yemen Blues looja Ravid Kahalani, seto leelokoor jt.

Sandra Sillamaa - torupill, parmupill, kellamäng, viled, laul
Jalmar Vabarna - kitarr, laul
Tõnu Tubli - trummid, laul

cancel

Tuulebant+

Eesti
Ühel talveõhtul hakkasid Kert ja Ott pilli mängima. Viiuliga tuli Karl, Kert haaras kitarri ja Otile jäi lõõts. Et oleks toredam, leiti bassimees, ja Oti vennale suruti kätte mandoliin. Kahelt sõprusorkestrilt laenati ka nimi ja seiklus võis alata. Aastate jooksul on koosseisus küll vangerdusi olnud, kuid sõprus ja soov teha toredat muusikat on olnud ikka ansambli trumbiks. Noorusest pakatav rahvalikku tantsumuusikat esitav punt on üles astunud pidudel nii siin kui ka sealpool ookeani. Ühel hetkel leidis lõõtsamees, et on palju laule, kuid pole veel sõnu. Seepeale ei oodanud ta hetkegi, haaras vanaisast jäänud tindipoti ja vana sulepea ning hakkas pimedatel talveõhtutel ajaviiteks laulusõnu kirja panema. Kevadel hakati sõpradega kõiki ülestähendusi dešifreerima – selle mõjutusi on tugevalt tunda ka orkestri praeguses helikeeles. Et lähenemas on ansambli 10. sünnipäev, otsustati üle vaadata, mis instrumentidel end keegi veel mugavalt tunneb ja ühtlasi paluda selleks puhuks lavale ka abiväed. Richard Ott Leitham - lõõtspillid, banjo, laul Karl Kobin - viiul, laul Kert Krüsban - kitarr, laul Ernst Valdmaa - basskitarr, laul Uku Zolgo - eesti lõõtspill, laul Ott-Mait Põldsepp - mandoliin, kitarr, laul Sander Udikas - vilepillid, saksofon, laul Tõnis Kirsipu - löökpillid
cancel

Untsakad

Eesti
Untsakad – rahvamuusika kvintessents ja esteetiline ekstaas. Eesti folkloorse helikunsti absoluutseima rafineerituse kehastus, ansambel Untsakad, esindab traditsioonilise muusikalise pärandi parimaid ja kõrgemalt hinnatud akustilisi väärtusi. Nende sonoorne väljendusviis ning instrumentaalne virtuoossus moodustavad sünergeetilise sümfoonia, kus harmoonilised resonantsid põimuvad ajaloolise kultuuriruumi süvakihtidega. Sarnaselt suurepäraselt laagerdunud grand cru veinile on Untsakate heliline tekstuur ajahambast ainult sügavust ja nüansirohkust võitnud. Nende interpreteeringud rahvalauludest ei ole pelgalt muusikalised esitused, vaid filigraanselt komponeeritud, multisensoorseid elamusi pakkuvad meistriteosed, milles iga noot ja paus on täpselt kalibreeritud ning emotsionaalselt laetud. Bändi instrumentaalne koosseis – kitarr, viiul, lõõtspill, basskitarr ja mandoliin – loob polüfoonilise spektri, mille eksimatu sümbioos ja tämbriline delikatess on suisa sümfoonilise suursugususega. Jaanus-Paanus – akustilise arhitektuuri grandioosne insener, kelle kitarr kõlab kui sümfoonilise polüfoonilisuse ülimanifesteerumine, mille tämbriline spekter hõlmab nii barokse kontserdimajesteetlikkuse kui ka impressionistliku sonoristliku pehmuse. Tema mängutehnika ühendab endas renessansiajastu lautokunsti peene detailitäpsuse ning 21. sajandi postmodernse eklektika, mille vibratsioonid resoneeruvad kuulaja akustiliste retseptoritega, tekitades kvadrofoonilist eufooriat ja metasonoorset ekstaasi. Ilmar-Pilmar – keelpillide apologeet ja viiulikunsti erudiit, kelle vibraato on peenelt rafineeritud nagu Michelangelo Taavet – täiuslikult vormitud, väljendusrikas ja ajatut meistriteost meenutav, täpselt doseeritud ja sensuaalselt elegantne, puudutab kuulaja hinge nagu kuldne päikesekiir, mis läbi õrnade pilvede hõbedaselt vihmase maastiku peegelduseks muutub. Tema sõrmed vormivad iga noodi täiuslikult kõlavaks, justkui oleks need loodud jumaliku puudutusega. Marek-Paarek – madalate sageduste maestro, kelle bassivibratsioon ei ole pelgalt heli, vaid kosmiline jõud, mis haarab kuulaja kaasa ja viib ta helide horisondi taha, haarates teda täpselt seal, kus elu ja surm kohtuvad. Iga tema bassinoot on nagu loodusjõud, mis liikumisvõimetuks teeb ja üheaegselt ka uue maailma avab. Margus-Pargus – lõõtsakunsti Grandmaster, kelle manuaalne täpsus ja tämbriline täiuslikkus on jõudnud tasemele, kus iga õhu liikumine lõõtsas on kui Šveitsi kellavärgi täpsusega harmooniline rütm. Tema sõrmed liiguvad instrumentaalsetel radadel nagu täiuslikult häälestatud kellamehhanism, kus iga liigutus on osa suuremast harmoonilisest tervikust, samas kui tema hing elab igas loos, mis kõlab nagu ajatu kunst. Samuti on ta vokaalne maestoso, kes suudab ühe noodi jooksul esindada kogu inimkonna hingelist sügavikku. Tema hääl on vokaalne epifaania, võimeline täitma kogu lava oma esitusvõimsusega, kus igal noodil on kiirgav harmooniline jõud. Põlder-Mulder-Scully – mandoliini virtuoos, kelle käte all muutub muusika helendavaks sonoristlikuks võlukunstiks. Iga keeleliikumine on kui õrn, kuid vürtsikas tants, mis viib kuulaja ajastusse, kus iga noot on kantud iidsest ja ajatust müstikast. Tema mängu täpsus on nii kirurgiline, et iga akord kõlab nagu peenelt valmistatud fine art – jättes kõigele jälje täiuslikkusest. Tauno-Pauno – akustilise balanssmeistrina valitseb ta helilist maastikku täpse kalibreeringu ja suursugususega, olles tõeline akustilise arhitektuuri peaarhitekt, kes suudab tasakaalustada iga sageduse nagu kosmilise musta augu gravitatsiooni, mis tõmbab kõik helivibratsioonid täiuslikesse resonantsidesse. Tema sõrmed on nagu teadlase täpsed tööriistad, iga nupuvajutus, iga liikumine teostatakse kõrgeima elegantsi ja perfektsionismi tasemel, et võimaldada igal harmoonial ja akordil jõuda kuulajani absoluutse selguse ja täiuslikkusega. Tema heliinsenerlik töö on kui heliloomingu absoluutne meisterlikkus – iga noot on pedantselt vormitud, et pakkuda kuulajale mitte lihtsalt muusikat, vaid terviklikku akustilist elamust, mis muudab iga üksiku heli imetlusväärseks kunstiteoseks. Untsakate looming on justkui auditiivne dekadents – kuulmismeelele pakutav sensuaalne pidusöök, kus igal helil ja pausil on oma fundamentaalne funktsioon. Nende esinemine ei ole lihtsalt kontsert, vaid kõrgtasemeline kultuuriline degustatsioon, kus iga takt on nagu peeneim veinitilk – hoolikalt valitud, täpselt tasakaalustatud ja üdini nauditav. Kui Eesti rahvamuusika oleks vein, oleks Untsakad selle parim reserva – sügav, nüansirikas ja ajaga ainult paremaks muutuv.
cancel

Vabariigi Pillimees Toomas Valk

Eesti
2024. aastal neljandaks Vabariigi Pillimeheks tituleeritud Toomas Valk on isikupärase mängustiiliga muusik Setomaalt Nedsaja külast. Tema pillimängus on tunda nii vanaaegse külapillimehe kui ka tänapäevase lavamuusiku jooni. Toomase südameasjaks on olnud vanade seto lõõtsalugude uurimine ja taaselustamine, aga samas on ta andnud ka oma panuse eesti pärimusmuusika uusloomesse. Toomase põhipilliks on kolmerealine karmoška, mis on tema jaoks spetsiaalselt Hollandis ehitatud. Toomas Valk – 3-realine karmoška, stompbox, laul
cancel

Väikeste Lõõtspillide Ühing

Eesti
Orkester Väikeste Lõõtspillide Ühing sündis 1989. aasta juunis noorukite taltsutamatust himust mängida lõõtspille. Korralikke instrumente polnud meie kodumaal sel jubedal ajal kuskilt võimalik soetada. Kord sattusid asutajaliikmed üheskoos maapoodi, kus silmasid riiulil tillukesi, lastele mõeldud karmoškasid. Hind oli soodne ning vabatahtlik kodanikeühendus registreeris end Pärnu Maakonnavalitsuses. Raugematust kirest selle seksika muusikamasina zinina vastu moodustus 1995. aastal rahvalikku muusikat mängiv tantsuorkester. Ühingu praegused liikmed Marko Matvere Raido Koppel Joel Sarv Erkki-Kalle Esop Aivar Vassiljev Sander Udikas
cancel

VASSVIK/SILVOLA/STRYPE

saami/Soome/Norra
Selles kolme silmapaistva artisti rõõmuküllases ja eksperimentaalses koostöös arendatakse traditsioonilised saami viisid ühise improvisatsiooni teel animistlikuks avant-garde’ilikuks joiuks. Loov vokaal sulab kokku uuendusliku kitarrimängu ja helikujundusega, luues uut tüüpi muusika, milles minevik sirutab käe tulevikule. Norrast, Sápmi piirkonnast pärit saami muusik, helilooja ja bändi liider Torgeir Vassvik on saami teise laine muusika esindaja, kes keskendub eriti saami rannnikualade traditsioonile. Ta on arendanud välja oma isikupärase stiili ja esteetika. Tema uurimised ja rännakud helide maailmas on ta viinud koostöödelni kooride, orkestrite, jazz- ja klassikaliste muusikutega. Soome/Norra helilooja, muusik ja produtsent Juhani Silvola mängib eksperimentaalseid rahvamuusika seadeid ja armastab improviseerida. Oma elektroakustilistes töödes keskendub ta rütmile ja fraseerimisele kõige laiemas mõttes, eripärastele meloodia liikumistele ning kõige sügavamate ja elavamate võimalike tämbrite ja tekstuuride loomisele. Audun Strype on kogenud, kuid alati uudishimulik muusika, tehnoloogia ja teiste maiste tegevuste huviline. Ta armastab metsahelisid ja eelistab aega veeta eemal kõigest, mis tarbib kütust ja millel on lärmakas mootor. Tema lemmik nädalavahetuse hifi: Tandbergi süsteem 20 Tripath võimendi ja päikesepaneeliga. Torgeir Vassvik- joig, kitarr, parmupill, govvadas (saami trumm) Juhani Silvola - prepareeritud kitarr, elektroonika Audun Strype - helidisain
cancel

Veljo Tormise laulusumm

Eesti
Lauluhuvilised üle maa, tulge kokku, et lasta ühes summas kõlada Veljo Tormise lauludel! Veljo Tormise lauludes on midagi ürgselt kaasakutsuvat, nii et igaüks suudab neid ka ise laulda, kui ainult julgeb, sedavõrd lihtne ja nutikas on tema helikeel. Neljapäeval toimubki ühine laulmine, kus kõik on osaleja rollis, moodustame koos ühe suure koori. Aluseks võtame Tormise rahvalauluainelise loomingu. Laule võtab eest ning viisid annab kätte koorijuht ja pärimusmuusik Celia Roose. Kõlajõudu annab juurde Võrumaal Karula kandis tegutsev segakoor Kaika Kuur.
cancel

Zetod

Eesti
Zetod on Viljandi kultuuriakadeemia rahvamuusika eriala vilistlase Kristjan Priksi juhendamisel 2003. aastal Värskas noortebändina sündinud muusikanähtus. Mõte panna noored seto poisid nende omakultuuri võtmes pop-rock’i tegema oli toona põnevust tekitav ning on tänaseks selle seltskonna viinud menuni, mis on neile toonud rohkelt auhindu ja tunnustust. Seitse stuudioalbumit ja ühe tehisaru abil tehtud albumi välja andnud ansamblil täitus tänavu 21. tegutsemisaasta. Jalmar Vabarna - laul, kitarrid, karmoška Matis Leima - laul, viiul, karmoška Artur Linnus - laul, akordion Martin Kütt - laul, trummid Jaanus Viskar - laul, basskitarr
cancel

Zhorzhyny

Ukraina
Zhorzhyny on Ukraina vabatahtlik kunstiprojekt, mis sündis 2022. aasta suvel. Yelyzaveta Chukhlib, Anna Klymenko ja Alina Klymenko on pärit külast, mis asub Kesk-Ukrainas, Cherkasy piirkonnas. Nad moodustasid trio, et populariseerida ukraina rahvalaule ja toetada Ukraina armeed. Peaaegu kolme aasta pikkuse loomingulise tegevuse jooksul on Zhorzhyny korraldanud palju heategevuslikke kontserte ja kogunud umbes miljon grivnat droonide, soojuskaamerate, laskemoona ja teiste oluliste esemete jaoks Ukraina kaitsjatele. Nad on osalenud riiklikel ja rahvusvahelistel heategevusüritustel ning osalenud kontsertidel ja muudel sündmustel. Trio Zhorzhyny uurib Ukraina rahvuslikke traditsioone ja jagab oma leidusid publikuga. Zhorzhyny – see on ukraina laulu omapära ja ilu. See on Ukraina rahva ajalugu, jõud ja vankumatus.
Vastet ei leitud